2020-02-28
W jakich krajach musisz mieć opony letnie?
Zdecydowana większość kierowców ma już świadomość tego, że w wybranych krajach Europy istnieje obowiązek stosowania opon zimowych. Do krajów tych zalicza się Szwecja, Finlandia, Estoia, Litwa, Łotwa i Słownia. Konieczność używania opon zimowych obowiązuje zwykle od 1 grudnia do końca lutego lub marca. Inne kraje, które warunkowo wprowadziły obowiązek używania opon zimowych to Austria, Chorwacja, Czechy, Luksemburg, Niemcy, Macedonia, Norwegia, Rumunia, Szwajcaria oraz Słowacja, Hiszpania i Włochy. W tych krajach opony zimowe należy stosować wtedy, kiedy na drogach występuje śnieg i lód.
Opony letnie w krajach Europy – gdzie musisz je mieć
Odwracając sytuację opisaną powyżej, możemy zapytać o to, które kraje nakładają obowiązek stosowania opon letnich. Czy w ogóle taki przepis istnieje? Okazuje się że nie jest to nigdzie określone. Posługując się jednak logiką, doświadczeniem i zdrowym rozsądkiem, można bez obaw założyć, że im cieplejszy kraj, tym opony letnie są bardziej wskazane.Opony letnie – kiedy należy je stosować
Ogólne zalecenia dotyczące opon letnich mówią, że należy je stosować wtedy, kiedy średnia dobowa temperatur jest wyższa niż 7 stopni Celsjusza. W praktyce oznacza to, że od wiosny aż do jesieni, opony letnie należy stosować we wszystkich krajach Europy. Szczególnie uzasadnione to jest w krajach basenu Morza Śródziemnego, Adriatyku oraz Morza Czarnego. Wysokie temperatury panujące tam latem sprawiają, że wyłącznie opona letnia gwarantuje właściwą przyczepność do drogi.Konsekwencje jazdy na oponach zimowych latem
Z czym powinien liczyć się kierowca, który nie zmieni opon zimowych na letnie i wyruszy na takich oponach w wakacyjną podróż do ciepłych krajów? Może to być Chorwacja, Słowenia, Grecja, Albania, Hiszpania, Włochy, Francja czy w końcu Bułgaria lub Rumunia.- Większe spalanie – nie jest tajemnicą, że opony letnie wykonuje się z innej mieszanki niż opony zimowe. Są od nich twardsze, co przekłada się na mniejsze opory toczenia na rozgrzanej drodze. Poruszając się po takiej samej drodze na miękkich oponach zimowych, tarcie wzrasta zwiększając tym samym zużycie paliwa.
- Hałas podczas jazdy – wyższe opory toczenia w oponach zimowych poruszających się na ciepłej drodze, przekładają się na mniejszy komfort jazdy. Powstaje wyraźnie słyszalny szum, który przy długich podróżach może dawać się we znaki kierowcy i pasażerom, powodując uczucie zmęczenia, irytacji i bóle głowy. Wakacyjna podróż może się wówczas przerodzić w niekończący się koszmar.
- Droga hamowania– wielu kierowców powtarza mit, jakoby jazda latem na oponach zimowych skracała drogę hamowania. Prawda jest zupełnie inna. Latem, droga hamowania opon zimowych jest dłuższa niż opon letnich. Sytuację może jeszcze bardziej pogorszyć hamowanie na drodze mokrej od deszczu lub co gorsza, wjechanie do kałuży lub rozlewiska wodnego.
- Przyczepność i poślizg– kolejna istotna kwestia to bezpieczeństwo podczas jazdy na oponach zimowych. Konstrukcja bieżnika oraz jego wysokość, nie zapewniają odpowiedniej przyczepności do drogi suchej, jak i mokrej. Ugięcia bieżnika podczas jazdy po łuku, zwiększają ryzyko wypadnięcia poza drogę. Jest to szczególnie groźne na drogach górskich i serpentynach, których w krajach będących kierunkiem wakacyjnych wyjazdów nie brakuje. Bieżnik opony zimowej nie potrafi również tak skutecznie odprowadzać wody na zewnątrz opony, jak robi to bieżnik opony letniej. To również grozi wpadnięciem w poślizg lub utratą kontroli nad pojazdem w czasie hamowania.
Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej wymienione ryzyka, świadome wyruszenie na wakacje samochodem na zimowych oponach, to proszenie się o kłopoty. Warto również mieć na uwadze, że w przypadku wypadku lub kolizji i stwierdzenia przez policję że do zdarzenia przyczyniły się opony zimowe używane latem, kierowca może mieć problem z uzyskaniem odszkodowania.